Zoolander 2 / Zoolander no. 2 (2016) – recenzie film

Regie: Ben Stiller;

Scenariu: Justin TherouxBen StillerNicholas StollerJohn Hamburg

Distributie: Penélope Cruz, Ben Stiller, Owen WilsonWill FerrellBenedict CumberbatchJustin Bieber

Durata: 102 min.;

Case de productie: Red Hour Films, Scott Rudin Productions.

Zoolander 2 (2016) on IMDb

Am plecat spre vizionarea avanpremierei filmului Zoolander 2 foarte circumspect, mai exact fara mari asteptari. Ca sa fiu sincer, vazand trailerul cu cateva zile in urma, mi-am dorit sa vad filmul exclusiv pentru Penelope Cruz. Pentru ca, tot din acel trailer (care, apropos, e mai slab ca filmul!), aceasta comedie parea a fi una dintre acelea in care producator e un actor care vrea sa-si demonstreze ca poate fi si regizor (vezi seria de nereusite a lui Adam Sandler).

Ei bine, filmul nu este nimic din ce m-am asteptat! Pentru ca este o comedie/parodie in care sunt foarte multe trimiteri la personaje din lumea modei, dar si trimiteri glumete catre o sumedenie de filme cu nume. Astfel, de la editorialista-sefa a Vogue USA – Anna Wintour, trecand pe la Tommy Hilfiger, Sting, Vera Wang si terminand apoteotic cu Justin Bieber de care chiar se face misto, nimeni nu scapa, nici macar, intr-un mod nu prea subtil, Masoneria, intre ai carei membri, cu siguranta se numara si multi dintre cei care apar pe afisul acestei productii. Mai mult, replici de genul “I am your father” sau trimiteri mai mult sau mai putin subtile la filmele inspirate de cartile lui Dan Brown sau la alte pelicule de succes, constituie un pachet complet care ne duce cu gandul la parodii clasice precum Airplane!, Hot Shots ori Scary Movie.

Sincer, nu am vazut primul film Zoolander, poate tot din cauza unei idei preconcepute care imi spunea ca este o comedie chinuita si care nu iti aduce decat pierdere de timp. Ei bine, la acest sequel s-a ras la scena deschisa, rasete din toata inima si care m-au facut sa imi dau seama ca din cand in cand avem nevoie si de o productie de acest gen, de o iesire din normal si cotidian printr-o cura zdravana de ras. Filmul nu rupe avioane, dovada si nota mica de pe IMDb, dar eu consider ca merita o nota mai mare si numai pentru motivul amintit anterior, mai ales ca in zilele noastre rar mai razi din toata inima la un film.

Am iesit de la acest film intrebandu-ma cum o fi reusit Ben Stiller sa reuneasca atatea nume sonore laolalta. Pentru ca nu este neaparat vorba ca nume precum cele mentionate mai sus ar cere bani sa apara intr-un film, este vorba de faptul ca toti oamenii astia sunt extrem de ocupati si efectiv greu de prins!

Actori adevarati in film sunt patru-cinci, iar ei sunt “de-acolo”. Ceilalti contributori la pretentioasa distributie reusesc sa fie firesti si haiosi, fara a avea practic cine stie ce mare capodopera dramaturgica de transpus pe ecran.

Producator si regizor pentru acest film, Ben Stiller scoate maxim din scenariu (poate si pentru ca a contribuit si acolo), insa lucrul cel mai demn de consemnat la acest capitol este ca, in afara de o rostogolire de masina, in rest lucrurile au decurs firesc (cat de firesc poate sa decurga o parodie care este, ca gen, extrem de greu de pus cap la cap).

Notele sunt praf la momentul la care scriu acest articol, insa am impresia ca vor mai creste. Pentru ca, asa cum am spus, nu este un film de 5,7 pe IMDb cat a adunat pana azi. Consider ca merita sa creasca la acest capitol pentru simplul motiv ca nu avem de-a face cu o comedie “simpla”, ci cu o parodie care este un gen aparte, special, nu usor de inteles daca nu ai idee de personalitatile din showbiz-ul mondial. Pentru ca e plin de detalii mici si aparent neinsemnate (de la faptul ca divizia de politie care ii ajuta pe eroii nostri in aventura lor are acelasi nume cu o emisiune foarte populara in SUA – Fashion Police, pana la aluziile privind “dotarile” manechinelor specializate in costume de baie).

Una peste alta, este un film de vazut fie si doar pentru placerea simpla si primordiala a rasului pe care ti-o daruieste, de aceea va recomand sa va faceti timp pentru el!

Titlu original / in limba romana: Why Him? / De ce el?; Regie: John Hamburg;