War for the Planet of the Apes/Planeta Maimutelor: Razboiul (2017) – recenzie film

Durata: 140 min.;

Productie: Chernin EntertainmentTwentieth Century Fox Film Corporation;

Data premierei in Romania: 14 iulie 2017;

Distribuit in Romania de: Odeon Cineplex;

Nota filmsiteatru.ro: 9-9,5.

Spider-Man: Homecoming (2017) on IMDb

Ce frumoasa activitate e asta in care vad filme extraordinare precum War for the Planet of the Apes/Planeta Maimutelor: Razboiul fara ca macar sa am idee inainte ca voi vedea o capodopera! Pentru ca marti seara, incepand cu ora 19:30, am vazut filmul care va avea cateva nominalizari bune la Oscar si care a luat pe multi prin surprindere, inclusiv pe mine. Fiind ultima parte a trilogiei Planeta maimutelor, filmul avea doua sanse: s-o dea in bara grav, ori sa exceleze. S-a mulat pe a doua varianta si am vazut un film select in desfasurare cum este o limuzina Mercedes in deplasare!

Nu este un film scurt, insa e normal sa nu fie. Are de inversat niste prejudecati in capul privitorului: trebuie sa-l convinga ca specia sa, oamenii, desi sunt intr-o pozitie disperata, sunt personajul negativ in filmul asta!

Pentru ca, in fapt, acest film nu este despre maimute versus oameni. Nu, este despre rau versus bine, despre lupta dintre onestitate si fanatism, despre justitie si necinste. Intruchiparea acestor lupte dintre inamici antagonici intr-o lupta dintre oameni si maimute este un pretext binevenit care ajuta intr-un mod extraordinar desfasurarea povestii. Si cu atat mai greu ii este omului ce vede filmul sa treaca de partea maimutelor si, implicit, de partea opusa rasei sale.

Fiind al treilea si ultimul in trilogie, acest film descrie lupta epica dintre oameni si maimute pentru planeta Pamant. Dupa ce in al doilea film al seriei, maimutele suferisera pierderi uriase, Caesar pare mai hotarat ca niciodata sa isi razbune semenii. Si desi se dovedeste milostiv sperand ca obtine astfel pacea, oamenii ii ucid sotia si unul din copii, aprinzandu-i astfel setea de razbunare.

Pornit pe urmele celui care l-a vanat de fapt pe el, Caesar ajunge sa lupte cu cel ce-si spune Colonelul (jucat magistral de catre Woody Harrelson). Accentele de natura nationalist-fasciste din organizarea si conducerea armatei oamenilor subliniaza faptul ca acestia, ca specie, se lasa de multe ori orbiti de fanatisme gratuite, (tusa fiind trasa tot pentru a separa binele de rau, indiferent de cine e reprezentat fiecare).

Avem parte de un film epic, de un final extraordinal al francizei si acest lucru nu s-a facut neaparat printr-un film plin de lupte epice. Da, sunt lupte, arata extraordinar de bine, dar ele sunt foarte bine portionate si foarte bine pozitionate in cadrul intrigii si implicit al filmului.

Auzeam inainte de inceperea filmului ca acesta are parte de peste 2000 de efecte speciale! Da, filmul e un efect in intregime, insa nu unul suparator. Stiu in mare cum se obtin astfel de trucaje, (maimute vorbitoare in cazul nostru), dar modul in care a fost totul atent desenat, montat si asezat in constructia finala, ne arata o mare grija la detalii. Pentru ca nu numai ca m-au atras ca privitor de partea maimutelor, insa m-am surprins uitandu-ma la ele ca la ceva firesc, am urmarit dialogurile dintre ele (purtate prin semne si mimica sau nu) si am uitat ca maimutele nu pot vorbi! 🙂

La capitolul distributie avem parte de o chinta royala condusa de Andy Serkis (Caesar), Woody Harrelson (Colonelul) si Steve Zahn (simpaticul Bad Ape) si secondata de Karin Konoval (Maurice) si fetita Amiah Miller (Nova). Merg pana acolo incat sa o denumesc chinta intrucat pentru actorii care au trebuit sa joace roluri de maimute, consider eu, efortul a fost dublu: trebuiau sa faca in asa fel incat tot jocul sa li se concentreze pe mimica si limbajul trupului. A fost un efort urias, sunt sigur, efort care insa le-a adus numai recenzii pozitive.

Culorile ce par predominante in acest film sunt albul si griul. Peste ele, insa, regizorul a aruncat, precum un pictor remarcabil, cateva pete de culoare. Ele sunt reprezentate de Amiah Miller (Nova), al carei rol in poveste este foare clar determinat, precum si de maimuta de zoo, Bad Ape (Steve Zahn), care in afara de rolul practic pe care il are in film, are si un rol psihologic, de coloratura ca sa zic asa, si de atragere a publicului de partea maimutelor ca tabara cu care acesta sa rezoneze.

Un alt element remarcat de mine de-a lungul intregii trilogii este termenul Ape folosit pentru maimute. Pentru ca, daca in limba romana nu exista un sinonim la maimuta, in engleza exista unul, insa unul destul de peiorativ, de colocvial: Monkey. Ei bine, maimutele in acest film sunt respectate, deci numite Apes, nu duse in derizoriu prin apelarea cu Monkeys!

Ajuns la acest capitol al cronicii, am un singur citat, scurt, din Bill Zwecker, critic la Chicago Sun Times:

Andy Serkis deserves an Oscar!

Am spus-o si eu mai sus: performanta lui Serkis nu este cea de manechin pe care s-au pus senzorii ce l-au intruchipat pe Caesar, ci mimica si jocul sau complet din toate punctele de vedere. Om trai si om vedea un Oscar acordat unui actor care nu apare practic in filmul care l-a recomandat?! Abia astept!

Referitor la obisnuitul sfat de final: FILMUL ESTE MUSAI DE VAZUT! Daca se poate in 3D, iMax samd, cu atat mai bine, e impresionant! Deci, vedeti-l, o sa va tulbure!

Titlu original / in limba romana: Kingsman: The Golden Circle/Kingsman: cercul de aur; Regie: Matthew Vaughn;
Titlu original / in limba romana: Tulip Fever/Febra lalelelor; Regie: Justin Chadwick; Scenariu: Deborah Moggach, Tom Stoppard;