Sing / Hai sa cantam (2016) – recenzie film

Scenariu: Garth Jennings;

Distributie: Matthew McConaughey, Reese Witherspoon, Seth MacFarlaneScarlett Johansson;

Durata: 108 min.;

Productie: Hammer & Tongs, Illumination Entertainment, Universal Pictures;

Distribuit in Romania de: ROIMAGE.

Sing (2016) on IMDb

Anul asta a fost ceva cu desenele animate (Zootropolis”, “Secret Life of Pets”, “Finding Dory”, “Ice Age: Collision Course” și, acum, “Sing / Hai sa cantam”). Am avut impresia ca parca toata lumea s-a intrecut sa ne arate progresele uimitoare care s-au facut si, de aceea, am primit atatea. Sing / Hai sa cantam este un film / desen animat  / musical simpatic si alert. Are tendinta de a semana cu Zootropolis, dar atat. Pentru ca acolo vorbim despre tacamul complet (desene/regie/voci/scenariu), pe cand aici, desi in trailer povestea pare simpatica si generoasa ca posibilitati, este limitata chiar de cei ce au conceput-o. Si spun asta cu parere de rau, pentru ca chiar am mers la filmul asta cu asteptari mari dupa vizionarea trailerelor.

Asteptari care n-au fost intru totul inselate, doar ca le-am cladit eu putin cam mari. Pentru ca una peste alta, daca incercam sa nu tinem seama ca tinde sa se lupte cu alte pelicule de gen, filmul, de sine statator, merge. Avem desene in detaliu ale “protagonistilor”, avem voci ale unor actori de top de la Hollywood, avem intriga si intorsaturi de situatii.

Totul incepe cand un ursulet koala scapatat incearca in disperare de cauza sa salveze afacerea de entertainment mostenita de la tatal sau. Se gandeste ursuletul nostru cum sa faca si ajunge la concluzia ca un concurs de talente gen “Vocea” este cel ce i-ar putea aduce izbavirea. Numai ca din greseala secretarei sale (o gusterita batrana fara un ochi), cifra din care este format premiul “castiga” cateva zerouri, astfel ca din 1000 de dolari cat planificase eroul nostru sa ofere castigatorului, premiul ajunge la 100.000 de dolari! Destul cat sa-i aduca ursuletului nostru la preselectii tot orasul!

De aici incepe intriga sa se desfaca si sa transmita mesaje mai mult sau mai putin vadite. Astfel de la “urmeaza-ti visul!” si pana la “daca vrei, poti!”, sunt acoperite cu eroi patrupezi aproape toate motivatiile posibile de participare la un astfel de concurs.

Cei care au ajuns in finala in urma preselectiilor sunt: Johnny puiul de gorila care nu mai vrea sa faca parte din gasca de infractori a tatalui sau, purcica Rosita, o mama full time pentru 25 de purcelusi, porcul Gunther, pasionat de dans, purcelusa spinoasa Ash, care are probleme cu prietenul sau, soricelul Mike, o figura ce ne aminteste de muzica anilor ’60 si elefantica-adolescenta timida Meena.

Acum nu stiu daca filmul s-a dorit, printre altele, o satira la adresa unor concursuri de talente, insa ceva sageti in aceasta directie parca am sesizat.

Filmul se termina frumos, induiosator, intr-un spirit inaltator si optimist, de adevarata propaganda pentru happy end. Filmul este frumos, are la ora la care scriu nota 7,3 pe IMDb si isi merita pe deplin situarea in zona acestei note (dar nu mai sus).

Fiind un desen animat, Sing / Hai sa cantam beneficiaza de voci, nu de actori in carne si oase. In varianta originala avem vedete de milioane in adevaratul sens al cuvantului (Matthew McConaughey, Reese Witherspoon, Seth MacFarlaneScarlett Johansson), dar nici distribuitorul roman ROIMAGE nu s-a lasat mai prejos. Astfel, pentru varianta dublata (pe care am vazut-o eu) i-am avut asa: pe Andreea Gaică pentru Scarlett Johansson, pe Adina Lucaciu pentru Reese Witherspoon si pe Ionuț Grama pentru Matthew McConaughey.

Povestea, asa cum am perceput-o eu, nu este rea, dar nu pare nici prea convingatoare la nivelul mesajului. In acelasi timp, sa faci o asemenea desfasurare de forte si sa reusesti sa transmiti o paleta atat de larga de mesaje, nu-i lucru usor, iar acest merit apartine in totalitate echipei tehnice (regizor/scenarist), unul din ei deja avand un Despicable Me 2 la activ, celalalt cu un CV variat, dar nici el la primul desen animat.

Cu un numar nici mai mic nici mai mare de 85 de melodii pe parcursul filmului, variind de la pop la clasic, coloana sonora este cu adevarat unul dintre cele mai importate elemente ale filmului, iar performanta aceasta este cu adevarat remarcabila.

Critica spune pe de-o parte ca este cel mai bun film al anului pentru echipa de la Illumination Entertainment, pe de alta parte apreciaza ca nu este peste The Secret Life of Pets, filmul acelorasi producatori. Evident ca subiectivitatea joaca un rol important in critica.

Pe de alta parte, in urma anuntarii nominalizarii la Globurile de aur, avem placuta surpriza sa vedem doua nominalizari in dreptul acestui film: Best Animated Feature si Best song, cu “Faith”.

Eu tind sa o creditez mai degraba pe Kate Taylor de la Globe and Mail, care rezuma in doua fraze intreaga mea constructie de mai sus:

Kids will like the animals and the mayhem and won’t mind the predictable plot. Adults should appreciate the entertaining musical pairings.