Phantom Thread / Firul fantoma (2018) – recenzie film

phantom-thread

Ultimul film al lui Daniel Day-Lewis, Phantom Thread, este o pelicula-psihanaliza care studiaza in detalii ingineresti exacte o dependenta obsesiva a unui geniu creator de muza sa si care se numara printre nominalizatele la cel mai bun film la Oscarurile din acest an.

In regia lui Paul Thomas Anderson (There Will be Blood) si cu nu mai putin de 6 nominalizari la Oscarurile din acest an, filmul ofera privitorului o fluida poveste de dragoste paroxistica intre un creator de rochii din anii ‘50 (Reynolds Woodcock) si unul dintre manechinele sale (Alma).

Insotit pe toata durata sa de 2 ore si 10 minute de o coloana sonora remarcabila, foarte bine sincronizata cu ritmul si starile ce se doresc a fi imprimate spectatorului, productia care a costat nu mai putin de 35 milioane $ face risipa aproape la toate capitolele: montaj, cinematografie, regie, scenografie, costume, machiaj.

Filmul are 6 nominalizari la Oscar, asa cum am spus, insa in opinia mea nu stiu daca va fi castigatorului statuetei pentru cel mai bun film. Sunt acolo cateva fracturi in intriga filmului care te cam deconcerteaza.

Totodata, mie personal titlul mi s-a parut extrem de vag, daca nu nepotrivit. Am personal doua explicatii pentru el: fie se sugereaza legatura invizibila, deci fantomatica, intre ei ca suflete pereche (detaliu sugerat de Alma in finalul filmului), ori se face aluzie la conexiunea dintre el si mama sa, plecata in lumea de dincolo, mama care nu l-a parasit niciodata, fiindu-i alaturi aproape in fiece vis. Explicatie “oficiala” la titlu nu am gasit, dar nici nu prea am cautat, ca sa fiu sicer, mi se pare aiurea sa faci un film cu un titlu atat de abscons!

Modalitatea in care cei doi s-au gasit, modul detaliat in care ne este spusa, pas cu pas, aproape ora cu ora, povestea lor, dau senzatia de plonjare a celui ce vede filmul in fluiditatea desfasurarii intrigii.

Reynolds este, asa cum am spus, un creator de rochii perfectionist, foarte bine cotat in inalta societate londoneza de dupa razboi si, dupa spusele sale, burlacul perfect. In momentul in care in viata lui apare Alma, tot ce credea el ca stapaneste (arta sa, timpul sau, linistea sa necesara pentru a crea), capata un curs curios si de nestapanit pentru el.

Jucat de o maniera exceptionala de catre Daniel Day-Lewis, acest rol vine sa intrige si sa puna pe ganduri in acelasi timp. Pentru ca actorul se contopeste in totalitate cu rolul sau, ai momente in care te raportezi ca privitor exclusiv la el, la Reynolds si il feliciti, il batjocoresti sau il urasti pentru modul lui ciudat de a fi.

Incercarea lui de a se scutura de firul invizibil care il leaga de ea, este contracarata intr-o maniera foarte pragmatica de eroina noastra si finalul ne lasa intr-o situatie bizara cum numai in No Country for Old Men am mai intalnit.

Filmul este adus in Romania de RoImage 2000 si este cu siguranta de vazut, fiind in opinia mea un film nu doar peste medie, dar si de referinta pentru anul care se ia in calcul la festivitatea Oscarurilor.

Trailerul in limba romana poate fi vizionat aici.

Multumesc, v-am pupat!

Titlu original / in limba romana: Robin Hood; Regie: Otto Bathurst; Scenariu: Ben Chandler, David
Titlu original / in limba romana: Hunter Killer/Operatiunea Hunter Killer; Regie: Donovan Marsh; Scenariu: Arne Schmidt, Jamie
Titlu original / in limba romana: Belleville cop/Politaiul din Belle ville; Regie: Rachid Bouchareb; Scenariu:
Titlu original / in limba romana: A Star is Born / S-a nascut o stea; Regie:
Titlu original / in limba romana: Misterul ceasului din perete; Regie: Eli Roth; Scenariu: Eric Kripke, John Bellairs;

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.