Nine Lives / Noua vieti (2016) – recenzie film

Regie: Barry Sonnenfeld;

Scenariu: Gwyn Lurie, Matt Allen;

Distributie: Kevin Spacey, Jennifer Garner, Robbie Amell;

Durata: 87 min.;

Productie: EuropaCorp, Fundamental Films;

Nine Lives (2016) on IMDb

Dragii mosului, avem o problema! Ea se numeste Nine Lives si este un film despre cum Kevin Spacey se transforma in pisica, animalut care se vrea a fi cadou la aniversarea fiicei sale. Filmul este promitator in trailer, problema este ca are momente de fracturi logice in desfasurarea actiunii sale si, probabil, asta il face sa fie filmul cu cele mai mici note pe site-urile de critica de film de cand scriu eu review-uri. Mai pe scurt, de sase ani de zile nu tin minte sa fi recenzat vreun film cu nota 3,7 pe IMDb, cu un procent de 7% pe rottentomatoes ori cu un metascore de 11 din 100 (“note” la momentul la care am scris articolul)! Asta este problema despre care vorbeam.

Daca e sa-l iei ca pe un film usor, de vara, am vazut filme muuult mai deranjante si care au note duble pe site-urile sus-amintite. Daca e insa sa-l diseci, vei observa ca un film recomandat audientei generale, deci si copiilor, pune pe tapet subiecte corporatiste sau care chiar nu au nimic cu subiectele traditional tratate intr-un film dedicat si copiilor.

Avem de pilda un multimiliardar ce uita lesne de casa si copilul sau in detrimentul afacerilor si, cand trebuie sa-i ia un cadou de ziua de nastere fiicei sale, dezbate aceasta problema in AGA! Fiind prins cu inaugurarea celei mai inalte cladiri din emisfera nordica, omul nostru se lupta cu actionariatul companiei sale si numai faptul ca detine 51% din companie il ajuta sa isi duca planurile la bun sfarsit. Din viata sa anterioara celei cu actuala sotie apar o fosta nevasta, un fiu cu aceasta, o fiica a fostei neveste de-o seama cu fiica pe care eroul nostru o are cu actuala tanara sotie, jucata de Jennifer Garner. Incurcat? Nici n-a inceput filmul!

Revenind, omul nostru de afaceri se vede prins in trupul pisicii-cadou si tot filmul reprezinta lupta sa de a-si recapata trupul de om inapoi. In scena apare un cat-whisperer, in persoana lui Christopher Walken, personaj care detine cheia intregii povesti si care, cu intelepciunea unui vrajitor bun incearca sa indrepte caracterul verosului afacerist in ideea de a il reda familiei sale.

Tema e recurenta, am mai vazut-o in numeroase filme: omul care a muncit toata viata pentru implinirea visului de a reusi in afaceri, ajunge sa-si dedice fiecare minut din existenta sa acestui vis. Astfel, familia incepe sa-i fie din ce in ce mai straina, viata tot mai dezordonata si prioritatile tot mai orientate inspre afacere in detrimentul vietii personale.

Lumea nu intelege de ce Kevin Spacey a acceptat acest rol. Avand la activ succesul fulminant din House of Cards, ca sa nu mai vorbim de rolurile anterioare din filme precum American Beauty, L.A. Confidential si, mai ales, K-Pax, probabil putini ar fi acceptat sa joace in acest film. Probabil se plictisea, probabil ca e un cat-lover, nu stiu. Ce e insa cert este faptul ca lui in niciun caz nu i se pot imputa vreuna din contraperformantele despre care vorbeam anterior.

Jennifer Garner mie nu imi spune mare lucru, desi nu-i pot contesta calitatile de actrita. Nu am insa chimie cu ea si basta. Nu vad in ea nici vreo Meryl Streep, nici vreo Marilyn Monroe (adica nici o actrita profunda, nici o frumusete ravisanta nu o consider a fi).

Problemele de fracturi logice despre care vorbeam la inceput eu consider insa a fi la regizor respectiv scenarist. Regizorul, Barry Sonnenfeld, este cel care are la activ filme precum Man in Black, Wild Wild West sau Get Shorty, deci ma asteptam la glume finute, la sageti subliminale din partea lui. Ei bine… nimic! Trucajele sunt si ele nereusite, so last decade si pisica ce alearga pe pereti e de la o posta un Photoshop nereusit chiar si pentru pustimea careia ii e adresat filmul.

Scenaristii, spre deosebire de regizor au la activ… mai nimic, deci cred ca lor trebuie sa li se atribuie aceest “succes”. Pentru ca in poveste nu prea se leaga solid mai nimic. Desi ai impresia ca vei vedea un film haios, care te va destinde, te vei descoperi la un moment dat, in timpul vizionarii, ca nu intelegi de ce secventa respectiva nu se incheie astfel sau de ce o situatie complicata nu se simplifica ci se complica inutil si mai rau.

Daca mai spunem stapanilor de pisici ca in seara in care e adusa pisica in casa, aceasta nu e hranita, acomodata cu mediul in care va locui si cu ladita ei de nisip, am spus totul. Si anume ca filmul e fortat de dragul… chiar oare de ce a fost facut acest film?! Pentru cine? Ca pentru copii nu, nici pentru adulti, nici pentru familii si cu siguranta nu pentru stapanii de pisici! Curios lucru! Sau poate e vreun amanunt mai presus de puterea mea de intelegere si ma depaseste pe mine! 🙂

Si daca, in cazul unui astfel de fiasco, nu ai de ce plange soarta celor ce au acceptat sa fie distribuiti in astfel de productii (pentru simplul fapt ca nu i-a fortat nimeni sa participe acolo), Neil Gezlinger de la New York Times deplange soarta… pisicii din film:

The cast member you really feel bad for is the cat.

Iar vloggerul Chris Stuckmann face praf filmul in cateva cuvinte:

I have rarely observed a film so unsure of its demographic, so painfully inept at everything it attempts to accomplish, that I would hesitate to even refer to it as a film. Nine Lives is that rare movie.

Titlu original / in limba romana: Beach Bum/ Regele plajei; Regie: Harmony Korine; Scenariu: Harmony
Titlu original / in limba romana: Mia and the White Lion / Mia si leul alb;
Iata nominalizarile din acest an: Cel mai bun film: BlacKkKlansmanBlack PantherBohemian RhapsodyThe FavouriteGreen BookRomaA Star