Hail, Caesar! (2015)- recenzie film

Regie: Ethan Coen, Joel Coen;

Scenariu: Joel Coen, Ethan Coen;

Distributie: Josh BrolinGeorge ClooneyAlden EhrenreichRalph FiennesScarlett JohanssonChanning TatumJonah HillTilda Swinton

Durata: 106 min.;

Productie: Mike Zoss Productions, Working Title Films

Hail, Caesar! (2016) on IMDb

Daca te duci vreodata la un film al fraților Coen și te aștepți să vezi o peliculă convențională, nu ești parte din publicul țintă. Cei doi ne-au obișnuit cu acest truism încă de la No Country for Old Men sau Burn After Reading. Filmele lor sunt un fel de comedii amare, deștepte, care te pun pe ganduri și care te nedumeresc in același timp. Pentru că ei întotdeauna reușesc să ascundă în spatele unui film, aparent tâmpițel, o capodoperă rafinată. Plin de amărăciunea adevărului, un astfel de film îți transmite sentimente amestecate și contradictorii, dar îți aduce, ca și în cazul lui Tarantino, o și mai mare apreciere la adresa făcătorilor săi.

Acțiunea filmului Heil, Caesar! se petrece în anii ’50, anii de glorie ai Hollywood-ului. Eddie Mannix (interpretat de Josh Brolin), este ceea ce în America se numește “fixer”, un om care trebuie să rezove toate problemele de zi cu zi ale unui studio cinematografic. Și aceste probleme, în acei ani, se numeau: alcool, droguri, actori afemeiați, actrițe cu probleme de moralitate și nu în ultimul rând, comunism. Mannix este un om disciplinat, riguros până la secundă, intuitiv și bine organizat.

Filmul prezintă practic o zi din viața sa, în această zi înghesuindu-se evenimente diverse, de la răpirea unei figuri emblematice a studiourilor – Baird Whitlock (George Clooney) de către comuniști și pâna la modalitățile de relaționare ale lui Mannix cu presa, biserica, actorii sau regizorii care muncesc pentru studioul păstorit de el. Mannix pare un adevărat adept al zicalei “diavolul se ascunde în detalii”, de aceea el este atent ca niciun detaliu să nu se transforme în dezastru.

Modul în care este descris evenimentul prin care conspirația comunistă de la Hollywood răpește și manipulează un actor – emblemă pentru studio este savuros și plin de trimiteri la semidocții care au abundat în structurile înalte ale partidului comunist.

Cu vedete precum George Clooney, Channing Tatum, Jonah Hill, Josh Brolin, Ralph Fiennes ori Scarlett Johansson, pelicula de față are de toate: imagine, sunet, regie, scenariu, așa încât tinde spre a se constitui într-un exercițiu complet de cinematografie. Frații Coen se joacă la nivel înalt, distribuția are parte de nume sonore, iar privitorul de replici și joc de înaltă clasă.

Deși este mai degraba un film cu substrat decât un film ușor de digerat, dualitatea cu care scenariul reușește să apeleze la capacitatea cognitivă a fiecăruia este încântătoare. Aparenta lipsă de cursivitate în derularea scenariului are tocmai rolul de a pune creierul privitorului la treabă, de a îl ține alert și de a-l face să citească printre rânduri. Modalitatea aceasta de puzzle pe care îl rezolvi până la final, deși pare alcătuit din piese care nu sunt potrivite, poartă amprenta inconfundabilă a celor doi frați Coen.

În deplin acord cu ceea ce am spus mai devreme referitor la dualitatea filmului fraților Coen, Kenneth Turan de la Los Angeles Times spune despre Hail Caesar! următoarele:

The great thing about Hail, Caesar! is that it is fun whether you get all its references or not..

Recomandare? Mergeți și veți vedea un film bun, dragilor! 🙂