God’s Own Country / Taramul binecuvantat (2017) – recenzie film

Durata: 104 min.;

Productie: British Film Institute (BFI)Creative EnglandMet Film Production;

Data premierei in Romania: 17 noiembrie 2017;

Distribuit in Romania de: Bad Unicorn;

Nota filmsiteatru.ro: 7,5-8.

God's Own Country (2017) on IMDb

God’s Own Country/Taramul binecuvantat fiind prima productie distribuita de catre BadUnicorn la care merg, tin sa incep recenzia prin multumiri adresate inimoasei echipe de acolo, care sper sa ne incante cu ispravi cinematografice una-si-una de-acum incolo!

Asaaaa! Eu inainte de a merge la un film, incerc sa imi fac o minima idee despre ce e vorba in propozitie. Asa am facut si aici: am cautat trailerul filmului. Nu mica mi-a fost mirarea cand am realizat ca ni se propune prin acest film nici mai mult nici mai putin decat un Brokeback Mountain de sorginte europeana (scris si regizat de Francis Lee, un fost actor de origine britanica). Spre surprinderea mea, un film atat de delicat din punct de vedere al mesajului care s-a vrut transmis, a fost nemaipomenit de bine echilibrat, iar rezultatul a fost unul peste asteptarile mele.

Filmul spune povestea unei iubiri dintre doi baieti, unul stapan la o ferma din nordul indepartat al Marii Britanii, si celalat, Gheorghe, un roman imigrant care se angajeaza ajutor la ferma primului. Iubirea dintre cei doi se infiripeaza destul de firesc dar si brutal in acelasi timp, iar maturitatea lui Gheorghe, un om chiar priceput in tot ce facea la ferma, dezvolta relatia lor dincolo de simpla dragoste carnala.

Este un film care dezbracat de componentele numite nuditate si sex homosexual lasa sa se vada o poveste simpla si emotionanta, o poveste captivanta, bine scrisa si mai ales bine regizata. Pentru ca in afara de faptul ca exista respectivele scene, pe care un om deschis la minte si tolerant le poate usor trece cu vederea, actorii si regizorul au reusit sa faca din acest film o poveste fireasca.

Mai mult, tanarul actor roman Alec Secareanu in tandem cu britanicul Josh O’Connor, doi actori care au avut curajul sa joace intr-un film al carui subiect este poate controversat in Europa de est in mai mare masura decat in restul Europei sau lumii, au stiut sa abordeze tema filmului cu o lejeritate incantatoare, motiv pentru care filmul isi transmite mai usor mesajul.

Sigur ca filmul a fost primit excelent de comunitatea LGBTQ, sigur ca in Romania Coalitia pentru familie se va ofusca la aparitia filmului pe marile ecrane, dar, hei, cine nu recunoaste faptul ca homosexuallitatea face parte din viata, mai are de lucrat asupra sa la multe capitole…

Echipa formata din trioul Francis Lee (regizor),  Alec SecareanuJosh O’Connor – actori principali a pregatit aceasta pelicula pana in cele mai mici detalii. La fnalul proiectiei pentru presa am asistat la o sesiune de dialoguri intre Alec Secareanu si cei prezenti. Astfel am aflat ca ambii protagonisti sunt straight, astfel am realizat ca performanta lor este cu atat mai remarcabila. S-a filmat de-a lungul a sase saptamani si desi s-a dorit ca filmarile sa aiba loc primavara, totul s-a desfasurat pe un fundal de vreme tomnatica, apasatoare.

Am intrat usor in subiectul filmului, am avansat odata cu actorii pe firul povestii si tot timpul senzatia de firesc a fost acolo, de mana cu noi. Povestea este putin diferita de cea din Brokeback Mountain si, ce este mai imbucurator, este ca este diferita in bine, in sensul ca nimic nu este ostentativ aici, in conditiile in care am avut senzatia ca sunt cateva scene mai explicite decat acolo.

Este si va fi primit ca un film controversat, asta e clar! Nu imi dau seama cat din adevarata poveste a dus filmul la note de peste 8 pe site-urile de critica de film si cat din voturile comunitatii LGBT, cert este ca o parere apropiate de a mea despre acest film are si Isaac Feldberg de la Boston Globe:

O’Connor and Secareanu give such aching performances that their romance feels real.

Mergeti sa-l vedeti chiar daca simtiti un mic recul apropos de subiect, miezul filmului e impresionant de bine facut si filmat, deci performanta cinematografica pura exista, fara discutie! 🙂

Titlu original / in limba romana: Molly's Game / Jocuri secrete; Regie: Aaron Sorkin; Scenariu: Molly