Frozen (2010) – recenzie film

frozen

Guest post: Andrei Iliescu

Dragi cititori, astazi vreau sa va vorbesc despre Frozen (2010). Nu, nu este vorba despre animatia Disney (2013), ci despre thriller-ul lui Adam Green. Cine este Adam Green? Este un regizor de 39 de ani, indragostit de filmele horror/thriller. Este fix genul de om care facea filme de mic, cu ajutorul camerei de filmat a parintilor. Nu este deloc un regizor mainstream… face totul din pasiune, netinand cont de presiunile exercitate de marile studiouri americane. De multe ori, cand vrei sa faci un film, ori mergi pe mana studiourilor mari, unde nu prea ai “creative control”, ori mergi pe mana ta, pe banii tai, facand ceea ce iti place cu adevarat.

Frozen
(2010) on IMDb

S-a intamplat vreodata sa ramai blocat pe un telescaun atunci cand ai fost la ski? Poate ca gigeii aia au uitat sa verifice daca toata lumea a coborat. Interesant este ca astfel de cazuri chiar s-au intamplat, puteti cerceta, asa ca sa nu va aud ca nu se poate intampla niciodata 🙂
Premiza este extrem de simpla: trei prieteni raman blocati intr-un telescaun o lunga perioada de timp. Cum reactioneaza? Reusesc sa scape? Despre ce tot vorbesc in tot acest timp? Din nou, premiza simpla, dar va spun pe bune, nu exista deloc un punct mort in acest film… nu este ca in filmele romanesti, unde il vezi pe actorul principal ca soarbe dintr-o ciorba 10-15 minute.

JOC ATORICESC SI REGIE

Vorbim doar de 3 actori. Poate ii veti regasi pe Shawn Ashmore (X-Men 1,2,3, serialul The Following, Mother’s Day), pe Kevin Zegers si pe Emma Bell (Final Destination 5). Copiii astia chiar stiu sa joace, simti ca esti acolo sus cu ei! Si asta pentru simplul motiv ca un film de genul acesta nu are nevoie de Al Pacino sau DeNiro.

Asa cum spuneam mai devreme, filmul este regizat de Adam Green. Eu l-am urmarit pe omul asta de mult. A facut seria horror Hatchet (unde este vorba de un criminal in serie, desfigurat, care omoara adolescenti intr-o mlastina 🙂 ). Stiu stiu, slasher in cea mai pura forma. Dar omul iubeste ceea ce face, a invatat totul pe parcurs, a facut si un serial de tip sitcom pentru fanii genului (Holliston) si a indurat multe de-a lungul carierei sale.

Daca ii vedeti pe cei 3 actori acolo sus pe telescaun, va ganditi probabil ca se afla intr-un studio, si ca toate imprejurimile sunt CGI. Ei bine, nu este adevarat. Adam Green a vrut ca totul sa para cat mai real, asa ca si-a luat ehcipa de filmare, si impreuna cu actorii, au petrecut cateva luni in frig, intr-o statiune din Colorado. Cei 3 chiar se afla pe un telescaun, la mare inaltime. Cand ei tremura, tremura pe bune. Ganditi-va putin la asta…analizati! Eu zic: jos palaria! Adica frate, sa te chinui sa pui camere de filmat pe macarale, pe telescaun, sa ai grija la vant ca sa nu se descentreze… hardcore.

BlueRayFrozen2010

Am aflat toate astea din making-of-ul de pe bluray. Este un making of de 2 ore (cu 30min mai lung ca filmul), unde vezi exact cat s-au chinuit oamenii astia. Respectele mele. Nu exista shaky cam sau alte mizerii de genul.

Filmul este lent, linistit, fara actiune. Totul se bazeaza pe jocul actoricesc.

MUZICA SI SCENARIU

Andy Garfield ne ajuta cu muzica pentru acest film. Este un “score” simplu, usor de ascultat, fara bum-bum si pac-pac. De obicei, in filmele thriller sau horror, cand e vorba de “jump scare” (adica atunci cand personajul negativ se afla dupa usa si te sperie), auzi un mare bum, ca sa sari de pe scaun. Nu este cazul aici. Daca asculti doar muzica (fara sa te uiti la imagini), poti spune ca apartine unui film de dragoste. Dar se potriveste de minune. Te face sa iti para rau de oamenii astia, sa le simti durerea, sa ii simti ca se chinuie. Garfield nu este un compozitor cunoscut, dar de multe ori, descoperi muzica frumoasa si de la cei de care nu ai auzit.

Premiza simpla, scenariu simplu, adica oamenii astia vorbesc, zambesc, se cearta. Dar cu toate acestea, scenariul (chiar daca este unul simplu) si situatiile cu care se infrunta par adevarate. Poate este putin tras de par pe alocuri, dar sunt niste mici obiectii care pe mine personal nu m-au deranjat.

Pe IMDb are un scor de 6,2 din 10, iar pe RottenTomatoes 62%. Filmul a avut pareri impartite, atat din partea criticilor, cat si a spectatorilor. De multe ori am intalnit review-uri de genul: “personajele sunt idioate, nu are cum sa se intample asa ceva”, sau, “ce au facut?, n-are cum”. Dar avem si pareri bune.

Matthew Turner de la ViewLondon zice:

Impressively directed and genuinely suspenseful, this is a hugely entertaining thriller with a superb script and terrific performances from its three leads.

Nu va lasati influentati de parerile altora, acordati-i o sansa. Nu o sa va para rau.