Dunkirk (2017) – recenzie film

Durata: 106 min.;

Productie: SyncopyWarner Bros.Dombey Street Productions;

Data premierei in Romania: 21 iulie 2017;

Distribuit in Romania de: Vertical Entertainment;

Nota filmsiteatru.ro: 9-9,5.

Spider-Man: Homecoming (2017) on IMDb

N-am scris imediat ce, prin amabilitatea Vertical Entertainment, am vazut Dunkirk recenzia la acest film, pentru ca am fost foarte contrariat din doua motive. Un motiv a fost acela ca toata lumea, dar absolut toata lumea care il vazuse, il ridica in slavi la modul absolut, garantandu-i Oscarul pentru cel mai bun film la ceremonia din februarie 2018. Al doilea motiv a fost acela ca eu personal, dupa vizionare, nu reuseam cu niciun chip sa notez acest film cu nota maxima. Cel mai clar e ca acest film merita nota 10 la cele mai multe capitole, insa sunt si locuri unde putem spune ca filmul scartaie.

Dar hai sa o luam metodic.

Filmul spune povestea impresionanta a celor 400.000 de soldati britanici inconjurati de trupele germane in al doilea razboi mondial pe plaja de la Dunkirk, Franta. Modul in care regizorul si scenaristul Christopher Nolan a reusit sa puna totul laolalta, in asa fel incat sa te simti efectiv parte din actiune inca din prima clipa, este impresionant. Practic tot filmul esti acolo, acel razboi fiind si razboiul tau, indiferent daca vin bombe peste tine, pilotezi avioane britanice sau conduci barci de agrement chemate de catre Churchill in ajutorul armatei.

Filmul este intens, dureros de intens, dureros de alert si mai ales dureros de realist. Nu este un film in care sa fie laudati fara rost soldatii-eroi. Din contra, sunt momente in care acestia, desi scapati din infernul de pe plaja, isi reproseaza ca n-au ramas sa lupte ca orice soldat.

Niciunul din momentele sau ingredientele despre care am vorbit mai sus nu merita mai putin de nota 10.

Care sunt elementele care ma duc la nota 9-9:50, atunci? Ei bine, iata cateva: filmul are practic in vizor cele 36 de ore ale salvarii propriu-zise a soldatilor. Ambitia lui Nolan de a segmenta aceasta perioada de timp in 4-5 planuri sau mini-actiuni legate in mod neliniar, dau momente de nedumerire spectatorului obisnuit. Pe scurt: e atat de intortocheat cronologic, incat mult mai galonatul si apreciatul Inception, (care pe mine m-a fascinat la prima vizionare), este nimic. Nu stiu daca vor fi fani ai lui Nolan care vor vedea de 35 de ori acest film pana sa-i lamureasca cronologia cum s-a intamplat cu Inception, insa mi s-a parut ca aici, incercand sa se autodepaseasca, a avut si momente de too much!

E drept, avem un film de razboi complet, cu multi figuranti, minunat filmat, cu o patina de autenticitate rar intalnita. Multitudinea figurantilor mi-a adus aminte de filmele lui Sergiu Nicolaescu, insa acelea au fost departe de grija ori calitatea regizorala a lui Nolan. 🙂

Desi avem actori de prima mana, acest film nu este pur si simplu despre actori. Este despre evenimentul propriu-zis, este despre soldati la modul generic, este despre jertfa lor si a civililor care vin in numar mare sa-i salveze, este despre jertfa pilotilor care pur si simplu nu isi mai calculeaza combustibilul pentru un zbor dus-intors, ci doar dus, catre un soi de izbavire suprema si eroica. E tulburator acest lucru si este atat de lejer aruncat la un moment dat, incat efectiv nu stii cum sa il asimilezi.

Regie? E urias acest om prin viziunea sa. Face greseli? Da, nimeni nu e perfect, insa cine suntem noi s-o spunem? Cert e ca ori din ce parte ai incerca sa analizezi acest film este ceea ce americanii numesc intriguing. Te intrebuinteaza (poate cam prea mult), nu este usor asimilabil (cum am mai spus), insa referitor la Oscar si la predictiile de care vorbeam la inceputul acestei recenzii, tare mi-e teama ca o sa pateasca precum La La Land anul trecut, cand a fost detronat la mustata de un film de care acum nu isi mai aduce aminte nimeni, doar pentru ca asa era politically correct!

Am spus-o, e un film efectiv ridicat in slavi de catre critica mondiala, de la recenzii scrise pana la mari video-recenzori americani. Cu nicio nota sub 9, indiferent de publicatia sau vlogul ce il recenzeaza.

Peter Travers de la Roling Stone spune despre el:

Dunkirk is a landmark with the resonant force of an enduring screen classic.

Un film scurt, de putin peste o ora jumatate, dar care transmite in proportie covarsitoare tot ceea ce a vrut parintele sau sa transmita, Dunkirk este, clar, un film de vazut. Va lua Oscarul pentru cel mai bun film? Nu stiu, insa se va bate cu siguranta pentru lauri!

Titlu original / in limba romana: Kingsman: The Golden Circle/Kingsman: cercul de aur; Regie: Matthew Vaughn;
Titlu original / in limba romana: Tulip Fever/Febra lalelelor; Regie: Justin Chadwick; Scenariu: Deborah Moggach, Tom Stoppard;
Titlu original / in limba romana: American Assassin/Asasin american; Regie: Michael Cuesta; Scenariu: Stephen Schiff, Michael Finch;