Downsizing / Mini-oamenii (2017) – recenzie film

Durata: 135 min.;

Productie: Paramount PicturesAd Hominem EnterprisesAnnapurna Pictures;

Data premierei in Romania: 12 ianuarie 2018;

Distribuit in Romania de: Ro Image 2000, Prorom;

Nota filmsiteatru.ro: 6,5 – 7

Downsizing (2017) on IMDb

Poti sa dispui de un subiect netratat intr-un film serios pana acum si sa il tratezi cel putin superficial? Hell yea! Cam asa s-a intamplat cu Downsizing/Mini-oamenii. Din trailer am intrezarit un film cu o idee de subiect atat de generoasa, incat abia asteptam sa vad filmul. Problema a fost ca parca scenaristul nu s-a hotarat in ce directie sa mearga: in directia unei comedii promitatoare, generoase, cu un imens arsenal de a situa filmul intre cele mai bune comedii ale anului, sau in directia mesajului serios, de responsabilitate sociala si salvare a planetei (printre altele). Ei bine, scenaristul nostru a vrut sa triseze si sa exploreze ambele poteci, rezultatul fiind unul mediocru.

Filmul spune povestea unei descoperiri a unor cercetatori norvegieni. Acestia reusesc prin descoperirea lor sa micsoreze oamenii la dimensiunea de 10 cm si astfel, spun ei, gasesc o solutie la marea problema a planetei: suprapopularea. Ei bine, aici incepe problema filmului. Daca se mergea pe ideea de comedie, cum am spus mai sus, cu actori precum Matt Damon sau Christoph Waltz, succesul ar fi fost asigurat. Nu, ei au trebuit sa oscileze intre note serioase si hilare, in asa fel incat dupa vreo 20 de minute de film au reusit sa piarda atentia celor ca mine, care venisera entuziasmati de ideea din trailer.

Astfel, am vazut cum aceasta idee generoasa si cum cel mai scump film al lui Alexander Payne (SidewaysThe Descendants sau Nebraska), cu un buget situat undeva intre 65 si 90 de milioane de dolari, a sfarsit lamentabil intr-un weekend cu incasari de 9 milioane de dolari…

Dar totusi va intrebati de ce vorbesc despre acasta oscilare intre tonuri in cazul acestui film. Ei bine, un film in care putem sa “ne jucam” cu oameni micsorati, cu interactiunea lor cu cei inca nemicsorati, cu interactiunea dintre ei si cu interactiunea cu mediul, poate fi mult mai generos in abordare decat daca te duci cu el inspre teme serioase precum topirea ghetarilor sau salvarea mediului inconjurator. Nu spun ca cea din urma tema nu este una pe cat de serioasa pe atat de importanta, insa tratarea ei en-passant, doar ca sa fie, in acest film, mai mult o minimizeaza decat o aduce in atentia marelui public aceasta tema.

Matt Damon si Cristoph Waltz, in acelasi film cu Kristen Wiig ori cu super simpatica tailandeza care joaca rolul unei dizidente vietnameze Hong Chau (nominalizata la Globurile de aur pentru acest rol), erau premisa pentru un rezultat cel putin imbucurator in ceea ce priveste accest film.

Schimbarea de directie si finalul ambiguu al acestui film le-au rapit probabil bucuria apartenentei la o productie de succes, insa jocul lor nu a fost cu nimic diluat sau diminuat de acest factor. Nimic din prestatia lor nu poate fi considerat nici macar mediocru, de aceea, in opinia mea, intregul “merit” pentru critica negativa si notele mai putin bune primite de acest film purtandu-l scenaristii Alexander Payne si Jim Taylor, a caror pendulare intre comic si serios a dus la acest rezultat.

Joe Morgenstern de la Wall Street Journal:

It’s a movie in which too-muchness ends up being not-enoughness, since the script lacks a vital center.

Exact asa: probabil filmul asta si-a dorit prea mult…!