Doua lozuri (2016) – recenzie film

Titlu original/in limba romana: Doua lozuri;

Regie: Paul Negoescu;

Scenariu: Ion Luca Caragiale (nuvela), Paul Negoescu (scenariu adaptat);

Distributie: Dorian Boguta, Dragos BucurAlexandru PapadopolCodin Maticiuc;

Durata: 86 min.;

Douã lozuri (2016) on IMDb

Un film cu un scenariu adaptat dupa Caragiale precum Doua lozuri nu avea cum sa dea gres in lumea comediei. Si filmul propus de (mai nou) producatorul Dragos Bucur nu a dat gres deloc. Hotarat sa mearga pe mana comediei de calitate, dar si pe varianta sunetului si a imaginii de calitate, Doua lozuri este, dupa Usturoi, cea mai buna comedie romaneasca vazuta de mine vreodata. Dau un mic avantaj filmului Usturoi pentru ca acolo nu avem un Caragiale ca avantaj pe frontispiciu, dar si pentru ca stiu destule din bucataria Usturoiului ca sa-mi dau seama ca, daca ar fi beneficiat de un sprijin de marketing asemanator celui de la Doua lozuri, baietii erau departe!

Revenind la Doua lozuri: e bun, dom’le! Este practic povestea romanului sarac si fara noroc, asa cum se scrie ea in fiecare zi in satele uitate de lume din Romania. Este fresca saraciei care la saracie trage si a ghinionului care vine mereu tot la cei incercati.

Avem in povestea noastra simpla trei prieteni, unul mai pagubos ca altul: Dorian Boguta (Dinel Petre),  Dragos Bucur (Sile Gramada) si, cu voia dumneavoastra, functionarul tipic la stat, savurosul Alexandru Papadopol (Pompiliu Bors). Ei joaca la 6 din 49 un bilet in incercarea disperata a lui Dinel de a-si aduce in tara sotia din Italia. Pagubosii nostri castiga, insa… Dinel pierde biletul! De aici porneste intreg vartejul de intamplari comice si aventuri al celor trei. In film apare, ca personaj negativ, cunoscutul personaj al cluburilor de fite de acum ceva vreme, si anume renumitul… Poponet (Codin Maticiuc). Maticiuc nu joaca rau, e de-acolo, iar cei ce-i citesc blogul spun ca nici de scris nu scrie rau…

Echipa filmului a plecat zilele-acestea in turneu de promovare prin tara cu o provocare simpatica: daca nu razi la filmul lor, organizatorii/producatorii iti dau banii pe bilet inapoi! Programul proiectiilor/oraselor in care are loc provocarea poate fi gasit pe pagina de Facebook a filmului.

Un mic scandal a insotit lansarea filmului. Un domn al carui nume nu are rost a fi pomenit aici, a considerat oportun sa “contribuie” la nota de pe IMDb a acestuia acordandu-i mai multe note de 1! Cat de mic sa fii la minte si la suflet incat sa recurgi la asemenea mijloace, nu mai comentam, problema e ca, oricare ar fi fost realitatea care l-a impins pe nefericit la acest gest, o creatie culturala romaneasca a avut de suferit si odata cu ea, inca odata, noi ca tara! Pacat!

Niciunul dintre cei trei eroi ai filmului nu e un novice si nici un necunoscut pentru publicul din Romania. De aceea filmul este usor de asimilat si de privit, pentru ca ai senzatia ca vezi vechi prieteni cu care ai chimie si ai afinitati. Ce este remarcabil aici, ca si la Usturoi, este lejeritatea cu care se face comedie, in conditiile in care, se stie, comedia este foarte greu de facut.

Bravo lor, bravo regizorului si scenaristului Paul Negoescu, bravo intregii echipe care a facut in sfarsit un produs de calitate in peisajul gri al cinematografiei romanesti!

Dupa “campania” de note de 1, cand filmul ajunsese la 6,6 pe IMDb, acesta a adunat in visterie, pana la momentul la care scriu, un binemeritat 8,3!

Merita deci a fi vazut, are pedigree de film de comedie autentic si, mai mult decat atat, e romanesc! 🙂