Collide / Coliziunea (2016) – recenzie film

Regie: Eran Creevy;

Scenariu: Eran Creevy, F. Scott Frazier;

Distributie: Felicity Jones, Nicholas HoultBen KingsleyAnthony Hopkins

Durata: 99 min.;

Productie: 42, Automatik Entertainment, DMG Entertainment;

Collide (2016) on IMDb

Filmul acesta, inca din titlu, nu este doar ce pare a fi. Este vorba, fireste, de coliziuni fizice (intre masini mai ales), dar gasim in primul rand coliziuni la nivelul figurat pe tot parcursul celor 99 de minute de film. Filmul este in primul rand despre daruire, sacrificiu dincolo de legile lumesti si, mai ales, despre iubire neconditionata.

Un tanar american cam rebel de felul lui (Nicholas Hoult/Casey), lasa “meseria” de marunt traficant de droguri in Koln pentru a se dedica unei relatii serioase. Refuza chiar o oferta de a jefui un camion cu droguri si deci de a se imbogati si se face cuminte. Numai ca viata, cateodata, este generoasa pana la un anumit punct. Astfel, in cazul nostru, punctul acela este momentul in care iubita eroului nostru (Felicity Jones/Juliette) trebuie sa faca urgent un transplant de rinichi, operatie care, data fiind prezenta sa semioficiala in Germania, nu poate fi decontata de catre statul german. Afland asta, omul nostru se hotaraste sa participe la jaful camionului pentru a face rost de suma necesara transplantului.

Dar nici asta nu e floare la ureche. El va trebui sa jefuiasca acel camion ca “reprezentant” al unui gangster local de origine turca, Geran (Ben Kingsley), camionul apartinand unui lord al vietii publice germane, Hagen Kahl (Anthony Hopkins). Intre cei doi este o relatie tensionata mai ales din momentul in care cererea de parteneriat egal formulata de Geran a fost respinsa cu dispret de catre Kahl.

Revenind la omul nostru, acesta trece de atatea pericole, obstacole si limite in acest film pentru scopul sau nobil, incat titlul filmului capata clar alte valente si semnifcatii pe masura ce se deruleaza actiunea. Plina de efecte speciale, masini accidentate, morti, raniti si sange pe pereti, intriga urmareste un fir rosu clar: coliziunea dintre constiinta umana si necesitatea de a-si implini visul si scopul, fiind uneori peste puterea de intelegere a unui om neimplicat.

Pentru ca, asa cum un Big Bang a putut crea un univers intreg, doar o coliziune dintre un om hotarat si obstacolele ce-i stau in cale poate naste solutii la orice probleme ar avea acesta.

Eroii principali, Felicity Jones si Nicholas Hoult sunt foarte potriviti pe rol. In mod special el, poreclit in film Burt Reynolds de catre turcul interpretat de Ben Kingsley, in afara de un rol de efort, consider ca face si un rol de conceptie. Avand alaturi in distributie pe Sir Anthony Hopkins, filmul, productie exclusiv europeana, se vrea si o replica la blockbusterele americane si acest lucru se realizeaza fara gres.

Revenind, Ben Kingsley, care spunea cu ceva vreme in urma ca viseaza sa joace candva alaturi de Anthony Hopkins, isi vede visul implinit si chiar face o figura remarcabila din turcul extravagant si decadent.

Scortosenia britanica a lui Hopkins este binevenita aici, el jucand rolul de varf in lantul trofic al lichelelor acelui oras. Era atat de implicat in opere de binefacere, avea atatea afaceri curate si banoase pentru bugetele locale, incat practic nimeni nu avea curaj sa-l aresteze, decat cu probe solide, beton, precum un camion plin de mingi de golf care contin droguri!

Regia este semnata de catre Eran Creevy, un regizor cu putina experienta ale carui realizari anterioare se numesc “Welcome to the Punch” sau “Shifty”, deci nimic memorabil. Aici reuseste totusi sa coaguleze in jurul celor doi veterani pe cei doi reprezenatnti ai tinerei generatii de actori care fac frumos si care reprezinta “capul tractor” al intrigii filmului.

Filmul este atat de proaspat incat afara nu a avut nici macar avanpremiera pentru presa si nu are nici macar un review sau o nota pe vreunul din site-urile mari.

E de vazut, v-am spus, are chestii subliminale si mie unul filmele care nu-ti dau totul pe tava chiar imi plac!

Vizionare placuta! 🙂