Boyhood / Boyhood. 12 ani de copilarie – recenzie film

boyhood

Boyhood (2014) on IMDb

Boyhood este un film al carui scenariu este pe cat de inedit pe atat de simplu. Intreg scenariul s-a filmat pe durata a 12 ani, timp in care se urmaresc etapele prin care trece un copil de la varsta de 6 ani pana la varsta de 18 ani. Framantarile interioare, momentele de cautare a identitatii, relationarea cu parintii si cu societatea, toate sunt surprinse in aceasta fresca inovatoare in istoria filmului.

Cu sase nominalizari la Oscar si cu trei Globuri de aur, pentru cel mai bun film, pentru cea mai buna regie si pentru cea mai buna actrita in rol secundar – Patricia Arquette, filmul este un must-see! Si nu va fac aceasta recomandare doar prin prisma premiilor enumerate mai sus. Va fac recomandarea sa vedeti un film cu o idee curajoasa si cu actori precum Ethan Hawke ce mie pana acum mi s-au parut a se incadra intr-un plan secund la Hollywood.

Scenariul este gandit sa acopere ideea ca filmul a fost fizic filmat in decursul a 12 ani. Nu avem ceva iesit din comun acolo. Calul pe care a pariat regizorul Richard Linklater (Before Sunrise, Before Sunset, Before Midnight) este acela al curajului de a coagula o echipa cu care sa lucreze 12 ani! In film avem ca personaj principal pe Mason (Ellar Coltrane), un copil din clasa medie americana, parte a unei familii destramate si care incearca sa se adapteze realitatii in care se vede nevoit sa traiasca. Nu are repere morale, figura paterna este reprezentata de un tata cam neispravit (jucat foarte bine de Ethan Hawke).

Avem in primul rand pe Ellar Coltrane, un newcomer la Holywood, care reuseste prin naturaletea sa nu numai sa “arate” a actor cu state vechi, ci si sa aduca prospetime rolurilor de adolescent neinteles. Apoi, asa cum am mentionat anterior, avem pe Ethan Hawke ce pe mine nu m-a convins pana acum deloc. In sensul ca nu i-am simtit niciodata lipsa pe covoarele rosii de la marile manifestari ale industriei. In ceea ce o priveste pe Patricia Arquette, am senzatia ca mai degraba a fost omul potrivit la locul potrivit si ca, desi este favorita la Oscar, nu putem spune ca rolul sau a fost ceva iesit din comun.

Regizorul Richard Linklater semneaza si scenariul, deci este cel ce a venit cu ideea acestei povesti noi in istoria cinematografiei. Are, evident, meritele sale. Totusi nu putem spune ca, in afara de scenariul nemaivazut, avem in cazul lui Boyhood vreo inovatie la nivel regizoral sau de cine-stie-ce tehnica regizorala. Are, in mod cert, meritul de a veni cu un film “adunat” din filmari de cate o luna pe parcursul celor 12 ani, dar cam atat.

MUZICA SI SCENARIU

Pentru partea de scenariu nu ar mai fi mare lucru de adaugat, doar faptul ca modul in care a fost conceput da o senzatie de capsula a timpului, in egala masura interesanta si ingenioasa insa in ceea ce priveste muzica da! Cu un soudtrack format din melodii ale celor de la Arcade Fire, Coldplay sau Flaming Lips, putem spune ca intreaga coloana sonora a filmului este una peste medie.

Note mari si premii multe. Asta este zodia sub care pare sa se fi nascut acest film dospit de-a lungul a doisprezece ani. Cu o nota de 8,2 pe IMDb, cu un metascore de 100(!) pe metacritic.com, filmul are totusi destule review-uri negative. Cu toate acestea, performanta lui Linklater nu are cum trece neobservata, ba mai mult, filmul este considerat o urmare fireasca a muncii sale de pana acum, potrivit lui Joe Neumaier de la New York Daily News:

“This bold movie may sound like a stunt, but it’s so much more than that. Linklater is an effortless, genial auteur, and his passions are woven through “Dazed and Confused,” “School of Rock” and the “Before Sunrise” trilogy. Here, his mellow groove becomes an everyday rhythm.”