Blow Out / O moarte suspecta (1981) – recenzie film

Blow Out / O moarte suspecta

Guest post: Andrei Iliescu

N-am sa mint, imi plac foarte mult filmele horror/thriller. Nu conteaza anul aparitiei, nu conteaza actorii, nu conteaza subiectul. Daca reusesc sa imi capteze atentia, atunci intra automat in colectia mea de BluRay-uri.

Astazi am sa va vorbesc despre un film mai putin cunoscut publicului larg, este vorba despre Blow Out (1981).

Blow Out (1981) on IMDb

Atunci cand faci un film ai nevoie de scenariu, de actori, de regizor. Dar v-ati gandit vreodata la sunet? De unde vine fosnetul frunzelor, sau tipatul unei femei?

Cu asta se ocupa Jack Terry (John Travolta), de profesie inginer de sunet pentru filme horror cu buget redus. Jack este un om simplu, foarte pasionat de munca sa, cu un trecut mai putin fericit. Intr-o seara, in timp ce inregistreaza sunete pentru unul din filmele sale, aude un zgomot puternic: se pare ca a inregistrat, din greseala, un accident de masina.

Pe parcursul filmului Jack incearca sa descopere faptasul cu ajutorul cunostintelor sale in materie de efecte sonore.

JOC ATORICESC SI REGIE

Brian DePalma a devenit cunoscut in mainstream datorita filmului Scarface (1983). Dar poate putini dintre voi stiu ca in trecut, filmul de refetinta a fost Carrie (1976), dupa un roman de Stephen King, dar vom vorbi despre acesta alta data. DePalma este supranumit, de unii, Hitchcock-ul modern. El imbina suspansul si sexul asa cum nu ati mai vazut vreodata, fiind deseori supranumit “maestrul suspansului”. Din ce este compusa o scena? Ce se vede in background? Oare jocul actoricesc e totul? Pe la jumatatea filmului, Jack observa ca toate benzile din studioul sau au fost sterse. In acel moment camera se invarte in jurul sau, timp de vreo 2 minute, in timp ce acesta cauta banda cu dovada accidentului. Totul este filmat de sus, in asa fel incat sa observam dimensiunile studioului si disperarea lui.

Avem ocazia sa cunoastem un John Travolta mai tanar (inainte de a deveni un superstar). Ne regasim in el, in actiunile pe care le desfasoara, in sentimentele sale, in experesiile fetei. Chiar credem ca este un om simplu, ca poate fi oricare din noi. Pe langa Travolta, ii mai intalnim pe John Lithgow (pe care il stiti probabil din serialul 3rd Rock from the Sun sau din Dexter sezonul 4, pentru rolul de Trinity Killer) si pe sotia lui DePalma, Nancy Allen (pe care  a avut intotdeauna grija sa o introduca in majoritatea filmelor sale, la fel cum face Rob Zombie cu sotia sa Sherry Moon Zombie 🙂 ).

Este clar ca jocul actoricesc nu este demn de vreun premiu Oscar, dar credeti-ma pe cuvant, nu asta este esenta filmului.

MUZICA SI SCENARIU

De Hans Zimmer ati auzit? Sigur ca da. Dar de John Williams? Fara indoiala. Dar de Pino Donaggio? Ridicati din umeri? Nu-i nimic. Pino Donaggio este un compozitor italian, care a lucrat cu DePalma inca de la inceputul carierei sale (cu mici exceptii). Daca nu era Donaggio, filmul nu ar mai fi fost la fel. Ganditi-va putin la toate filmele pe care le-ati vazut! Ce impact emotional are muzica pentru o scena? Si aici nu ma refer la Soundtrack (adica muzica cu versuri, cea care se poate auzi si la radio, cum a fost Celine Dion pentru Titanic). Ma refer la “musical score” (adica muzica fara versuri, cea orchestrala). Pino Donaggio reuseste sa evidentieze intr-un fel remarcabil atmosfera filmului, ne face sa radem, sa plangem, sau sa ne speriem. Cautati pe youtube Pino Donaggio – Blow Out si imi veti da dreptate.

De multe ori scenariul defineste filmul, dar in cazul de fata, regia lui DePalma este factorul principal ce garanteaza succesul. Replicile sunt destul de simple, pot fi intelese de oricine. Dar este interesant sa observam cum se inregistra sunetul odata, termenii tehnici.

Asa cum ziceam, filmul nu este tocmai mainstream. Eu incerc sa va incurajez sa descoperiti si alte laturi ale industriei Hollywood-ului. Pe IMDb are un scor de 7,4 din 10, iar pe RottenTomatoes 90%.

Ia uite ce zice Vincent Canby de la New York Times despre film:

“Blow Out is the work of a high-spirited, irrepressible director who takes the effects movies can produce far more seriously than he takes the characters they seem to be about.”